Lange sagsbehandlingstider går ud over klienterne
For nylig var denne historie endnu engang oppe i medierne. Hvordan voldsofre må vente år efter år på at få udbetalt en allerede tilkendt erstatning fra Retten på grund af lange sagsbehandlingstider i Erstatningsnævnet. Desværre noget som efterhånden er gammelt nyt.
Projekt der skal nedbringe sagsbehandlingstider
Civilstyrelsen og Justitsministeriet påbegyndte i foråret 2018 et bunkebekæmpelsesprojekt, der skulle nedbringe sagsbehandlingstiden. Det skete efter, at de var blevet tilført nye ressourcer, der blev brugt på at ansætte mere personale.
I efteråret 2018 gjorde man status på det første halvår – en status der ikke var tilfredsstillende. Derfor blev yderligere sagsbehandlere flyttet fra Anklagemyndigheden til Erstatningsnævnet. Derudover hyrede man konsulenter til at optimere arbejdsgangen, og der blev tilknyttet bistand fra Kammeradvokaten. Her på kontoret oplever vi, at optimeringen har ført til hurtigere sagsbehandlingstider, men for de nye sager. Sagsbehandlingstiden er her typisk helt nede på omkring 4 måneder.
Desværre sker der intet i de gamle sager. Vi har oplevelsen af, at de så at sige er blevet liggende i et hjørne og stadig følger den gamle tidsramme. Og det, synes vi, er rigtig ærgerligt. Vi synes faktisk, at man burde have 100 % fokus på at tage de gamle sager først, og så lade de nye sager ligge.
Fokus fra politisk side
Heldigvis tyder alt på, at man fra politisk side fortsat er opmærksom på problemet. Så sent som den 7. februar 2019 udtalte justitsminister Søren Pape Poulsen til Folketingets retsudvalg, at sagsbehandlingstiderne i Erstatningsnævnet er ”helt utilfredsstillende”.
Pr. 1. januar 2019 er en række ekstra medarbejdere blevet rekrutteret med henblik på at starte hurtigst muligt i 1. halvår af 2019. Også på finansloven anno 2019 er der tilført Civilstyrelsen nye midler til bunkebekæmpelse. Desuden har justitsminister Søren Pape Poulsen udtalt, at han i slutningen af februar måned vil fremsætte et lovforslag. Lovforslaget skal styrke og effektivisere behandlingen af offererstatningssager. Et lovforslag vi glæder os til at høre mere om.
Her på kontoret kan vi ikke andet end at håbe på, at 2019 bliver året, hvor Erstatningsnævnet kommer i bund med sine bunker. Og hvor vores klienter får udbetalt deres penge, så de kan komme videre. Du kan læse vores klients historie her.
Skal du have hjælp til en erstatningssag?
Læs om dine erstatningsmuligheder her eller giv os et kald på telefon 72 14 11 15. Vi står klar til at hjælpe dig.
Indlægget er skrevet af Ida Marie Høy Jepsen, sagsbehandler og Tove Juhl Jørgensen, advokat.
Sorry, the comment form is closed at this time.